Ophoging van de bruggen van het Albertkanaal
Les dernières actualités

Canal Albert : Rehaussement des ponts de Hermalle-sous-Argenteau, Lixhe et Haccourt
Dès le printemps prochain, un vaste projet de rehaussement des ponts situés sur le canal Albert va débuter. Ces chantier

Webinaire : Rehaussement des ponts du Canal Albert
14 février 2025 Vous n'avez pas pu assister au webinaire de présentation du rehaussement des ponts du Canal Albert ce 14
Inscription à la newsletter
Les travaux
![]() |
![]() |
Drie bruggen zullen in Wallonië worden opgehoogd om schepen met 4 containerlagen in plaats van 3 doorvaart te verlenen. Aan een vierde brug zal de signalisatie van waterwegen worden aangepast. Met deze 4 projecten zet de Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur zijn modal shift voort, waarbij voor goederenvervoer de voorkeur wordt gegeven aan waterwegen. Het doel van dit initiatief is om scheepvaart aantrekkelijker te maken, de verkeersdrukte te verminderen en de uitstoot van broeikasgassen te reduceren.
Het 130 km lange Albertkanaal is de belangrijkste scheepvaartweg in ons land en verbindt de haven van Luik met de haven van Antwerpen, aan de monding van de Schelde en met toegang tot de Noordzee.
In Vlaanderen werd het kanaal tussen Antwerpen en Wijnegem verbreed en werden een zestigtal bruggen tussen Antwerpen en Wallonië opgehoogd om een doorvaarthoogte van 9,10 m te verzekeren en zo schepen met 4 containerlagen in plaats van 3 doorvaart te verlenen.
Het voltooien van de verbinding tussen het Waalse achterland en Antwerpen is immers van groot belang.
Welke bruggen?
In Wallonië worden 4 bruggen opgewaardeerd:
|
om het strategisch platform van Trilogiport te bereiken |
|
om toegang tot het industrieterrein van Chertal mogelijk te maken |
Doelstellingen
Voor de duurzame economische ontwikkeling van onze regio is dit project belangrijk. Niet alleen stimuleert het de binnenvaart, maar vermindert het ook het wegverkeer. Daardoor is er dan weer een mindere uitstoot van broeikasgassen en minder luchtvervuiling, en ook nog minder verkeersdrukte.
Een uitdaging die in minder dan drie jaar moet worden aangegaan, met zo min mogelijk gevolgen voor de mobiliteit!
Tegen eind juni 2026 zullen de bruggen opgehoogd zijn. Na deze datum zullen de werkzaamheden worden voortgezet om de resterende verbeteringen te voltooien. De totale duur van de gehele operatie wordt geschat op 30 maanden.
Om de impact op het verkeer te beperken, is het de bedoeling om twee naburige bruggen niet tegelijkertijd te sluiten en zo het aantal omleidingen te beperken.
Er wordt een begeleidingscomité opgericht dat regelmatig bijeen zal komen. Hierin zullen met name vertegenwoordigers van de regionale en lokale overheden, aannemers, politie en hulpdiensten zitting hebben om de voortgang van de werkzaamheden te volgen en te anticiperen op de gevolgen voor het verkeer.
Verkeersveiligheidsaspecten werden tussen 2022 en 2024 aangepakt door verschillende provinciale verkeersveiligheidscommissies die verschillende instanties (Waalse Overheid, gemeenten, politie, TEC, enz.) samenbrengen om de veiligheid van de gebruikers te garanderen en te verbeteren.
Middelen
In het kader van het Nationaal plan voor herstel en veerkracht wordt het project door de Europese Unie gefinancierd voor een bedrag van 12,9 miljoen euro.
Deze financiering wordt via het Waalse Herstelplan aangevuld door middelen uit de Waalse begroting voor een bedrag van 14,7 miljoen euro.